Pânza (suportul textil pe care se coase goblenul) este o țesătură rară, realizată din fir de bumbac rezistent. Atât băteala cât și urzeala au grosimi identice și formează o rețea de pătrate regulate.
Caracteristicile pânzei
Între grosimea firelor și interspații există un raport de regularitate. Pânza este tratată special pentru a căpăta o rezistentă deosebită și pentru a nu permite firelor să migreze în interspații. Pe pânza se practica un caroiaj din zece în zece fire cu un fir de bumbac de culoare deschisa pentru a ușura munca lucrătorului, căci același gen de caroiaj se regăsește și pe diagramă.
Densitatea și culoarea pânzei reprezintă elemente importante pentru sănătatea ochilor lucrătorilor de goblen. Luând în considerație elementele de mai sus firma noastră produce pânza cu densitate medie de 1.0 x 1.0. Aceasta mărime nu este obositoare pentru ochi și, în plus, pe acest suport, temele alese sunt bine reprezentate atât din punct de vedere al desenului cât și al valorii.
În ceea ce privește culoarea, se știe ca albul este obositor pentru ochi. Din acest motiv noi am ales o nuanță de bej pentru pânza de goblen asigurând sănătatea ochilor dvs.
Pentru protejarea pânzei este indicat să lipiți marginile ei cu o bandă de scotch pentru ca acestea să nu se destrame. Lipirea se face jumătate pe o față a pânzei și jumătate pe cealaltă față a ei. Dacă se lucrează cu atenție, acest pas nu este necesar.
Înainte de începerea lucrului, centrați modelul de goblen pe pânza pentru ca rezervele acesteia, pe toate laturile, să rămână egale în vederea înrămării lui.
Pânza se prinde pe rama de lucru cu pioneze. Indicat ar fi ca acestea să fie foarte dese pentru a nu permite pânzei să cedeze din strânsoare. Aceasta operație se reia ori de câte ori este necesar, deoarece, pe tot parcursul lucrului, pânza trebuie să fie foarte întinsă. Cât se lucrează se vede urzeala pânzei, dar în momentul eliberării ei de pe gherghef, aceasta se va strânge și ața o va acoperi perfect. Astfel se va realiza aspectul de pictură. În cazul în care nu se respecta condițiile de mai sus sau se va lucra cu mai multe fire de ață decât indicat, aspectul tabloului va fi acela de tapiserie populara sau de ,,kitsch”.
Este preferabil să începeți lucrul de la marginea superioara și să folosiți o singură culoare până la terminarea aței din ac pe drumul cel mai scurt. Nu lucrați pe zone strict delimitate deoarece aspectul final va fi dezastruos.
Ziua in care am creat revolutie la panza pentru goblen
Fac parte din cei ce au lucrat multe goblene pe pânză necaroiată. Nu era deloc ușor, chiar dacă pe diagramă aveam desenat caroiajul și marcat cu numere din 10 in 10 puncte.
Deschisesem firma. Cumpăram pânza necaroiată și trebuia să o caroiez eu cu creionul. După ce o tăiam urmând informațiile din tabelul creat special acestui scop, dădeam semn pentru margini (lăsam 2-5 cm pe margini, funcție de mărimea modelului de goblen), după care începeam caroierea. Indiferent de tipul de creion folosit, grafitul tot se vedea prin ața cusută.
Am hotărât să am o discuție cu cea care producea pânza. La început nici nu a vrut sa audă de caroiaj pe pânză. Am amenințat-o că îmi caut alt producător. După multe discuții am ajuns la un consens și a realizat prima pânză caroiată. Bineînțeles că mi-a crescut prețul. Am înghițit-o și pe asta, numai că m-a supărat când am descoperit că începe sa renunțe la calitate. Pânza avea tot mai multe defecte fizice, alteori caroiajul era cel cu probleme. Atunci am renunțat cu totul la colaborarea cu acea persoana. Găsisem o fabrică la Iași ce a făcut tot posibilul să realizeze o pânză fără defecte.
Tot la Iași am reușit să realizăm și pânză ușor apretată, o pânză ce nu permite firelor să migreze în interspații, un ajutor important pentru fiecare lucrătoare de goblen.
Numai că nici o minune nu durează la infinit. În contextul în care totul era de vânzare în țara aceasta, fabrica de la Iași s-a vândut, iar proprietarul a considerat că merge în pierdere dacă o mai lasă în funcțiune, așa că a închis-o. Acesta a fost motivul pentru care ne-am mutat la Vaslui de unde, din același considerent ne-am schimbat mai apoi furnizorul în multe alte localități din Romania.
Recunosc, tot acest marasm al pânzei a fost deslușit încetul cu încetul de asociatul și tovarășul meu de viată.
Într-o zi l-am cunoscut pe reprezentantul fabricii de textile Zweigart din Germania. Mi-a propus să ne lucreze ei pânză. Cu inima pierită am cerut prețul pe metru pătrat. Nu a fost un preț ușor de digerat. L-am întors pe toate părțile. Am cerut mostre. Au sosit mostrele. Am făcut observații. Au sosit alte mostre. Și, într-o zi au sosit mostre impecabile și un discount considerabil, de început. Probabil ca să îmi treacă frica (!). De atunci furnizorul nostru de pânză este Zweigart.
Mulțumim Zweigart pentru seriozitate, rigurozitate, eficiență si colaborare.